josefien-canada.reismee.nl

Alweer halverwege!

Hoi allemaal!

Zoals de titel al luidt: mijn uitwisseling is helaas alweer voor de helft voorbij. Anderhalve maand is natuurlijk een mijlpaal, dus vandaar dat ik op dit moment aan de keukentafel met mijn neus in mijn laptop zit. Heel sociaal.

In de afgelopen maand is er weer van alles gebeurd. Langzamerhand begin ik ook te wennen aan al die rare Canadese dingen. Ik begin bijvoorbeeld te wennen aan het weer, het eten, de chagrijnige buschauffeur die het je verbiedt te praten in de bus en de schooldagen die hier toch echt korter lijken dan in Nederland. Toch blijven er ook dingen waar ik denk ik nooit aan zal wennen, het opscheppen bijvoorbeeld wat alle Canadezen hier doen, en waar ik vooral nooit aan zal wennen is de prachtige natuur hier. Nu het herfst is beginnen natuurlijk de blaadjes aan de bomen te verkleuren en dat gaat hier toch echt even anders dan in Nederland. In Nederland kleuren de blaadjes zielig geel en bruin en alleen als je geluk hebt ben je een keer op een plek waar je wat rood vindt. Wanneer het regent veranderen al die bladeren dan in een gore bruine prut die natte strepen trekt over het fietspad als je er met je fiets doorheen rijdt. Hier in Canada is dat gelukkig een heel ander verhaal. Hier in Canada staan ontzettend veel esdoorns en de bladeren van deze typisch Canadese boom worden vlammend rood in de herfst. Het resultaat is dat het net lijkt alsof het hele bos hier in brand staat. Echt fantastisch om te zien. Iedere keer als we in de auto zitten staar ik met grote ogen om me heen naar het prachtige toverballetjes bos en zeg ik weer tegen mijn hostfamily wat mooi het allemaal is. Ja ja, Josefien. Het is prachtig. Dat heb je nu al 50 keer gezegd, we snappen het wel.

In de afgelopen maand ben ik ook twee keer appels gaan plukken bij Noggins Corner Farm. Dit is een superschattige plek waar ze mais, pompoenen en heel veel appels verbouwen. De eerste keer ging ik met school met alle internationale studenten. We zijn in teams door het maisdoolhof gegaan en mijn team was natuurlijk de enige die alle informatiepunten had weten te vinden. Knap he? Betekent wel dat we de laatste waren en geen tijd hadden om even pauze te houden en te eten. Nou ja, niet heel erg, want toen gingen we door naar de appels en mochten we een volle tas appels plukken. Helaas mochten we niet heel lang blijven, maar dat werd goed gemaakt toen ik een tweede keer ging met mijn hostfamily. We zijn toen opnieuw door het doolhof gegaan, ik wist de weg al, en we hebben tassen vol met appels geplukt. Mijn dieet hier bestaat de laatste tijd dus uit appels, ik eet er echt drie per dag, en ook uit mais want dat is hier zeer populair. Ik heb in de afgelopen weken meer popcorn gegeten dat ik in drie jaar in Nederland zou doen. Dit tweede bezoekje aan Noggings Corner Farm was trouwens tijdens het Thanksgiving weekend.

Thanksgiving is de feestdag die alle Noord-Amerikanen vieren, de feestdag waarbij ze kalkoen eten, maar weinig mensen weten dat er toch wat verschillen zijn tussen de Amerikaanse Thanksgiving en de Canadese. De Amerikaanse Thanksgiving is bijvoorbeeld de dag dat de Amerikanen, naast dat ze dankbaar zijn voor de oogst, de inheemse bevolking van Amerika bedanken. Toen de pelgrims naar Amerika kwamen hadden ze het namelijk niet overleeft als de inheemse bevolking niet te hulp was geschoten. De Canadezen hebben zoiets nooit gehad en bedanken dus ook niet de inheemse bevolking, die overigens Mi’kMaq heet. De Canadezen zijn tijdens Thanksgiving dankbaar voor de oogst en andere fijne dingen van dat jaar. Omdat Canada noordelijker ligt dan Amerika betekent dat dat de oogst ook eerder is dan in Amerika. Daarom is Thanksgiving hier op de tweede maandag van oktober, terwijl de Amerikaanse Thanksgiving veel later is namelijk op de vierde donderdag van November. Natuurlijk zijn er ook dingen hetzelfde. Beide landen eten kalkoen en het is een weekend waarbij familie samenkomt om van een royaal avondmaal te genieten. Naast kalkoen bestaat een klassiek Thanksgiving diner uit aardappelpuree, cranberrysaus, verschillende groenten zoals mais en squash (ik weet de naam niet in het Nederlands) en natuurlijk pompoen- of appeltaart als dessert. Wij vierden Thanksgiving bij de ouders van mijn hostvader, wat een schatjes zijn dat trouwens, en we sliepen daar drie nachtjes. Canadezen houden van grote bedden dus ik had een nog groter bed dan bij mijn hostfamily thuis. Heeeeerlijk! Op de weg naar opa en oma maakten we trouwens een snelle stop om avond te eten en had ik zowaar mijn eerste McDonalds ervaring. Daar zal ik maar niet verder doorgaan, maar ik had het idee alsof ik mezelf afval had gevoerd (wat het overigens geloof ik ook grotendeels is).

Canada is tot nu toe echt een supermooie en fijne ervaring. Natuurlijk zijn er af en toe cultuurverschillen waarbij ik soms denk ‘waarom?!!’, maar dan haal ik maar gewoon mijn schouders op. Okay, dan doen we het drie maanden op deze manier. En natuurlijk zijn er ook dingen die beter zijn dan in Nederland.

Mijn gastgezin zorgt er in ieder geval voor dat ik een fantastische tijd heb. Ieder weekend doen we iets leuks zoals een Scarecrow festival of appels plukken en ik kan het echt heel goed met ze vinden. Met mijn hostbroertje en zusje heb ik bijvoorbeeld tijdens het Thanksgiving weekend een kussenglijbaan gemaakt vanaf mijn bed en ik heb ze door het hele huis getild en op banken gegooid. Dat vonden ze geweldig :). Op school heb ik het ook gezellig met al mijn vriendjes en vriendinnetjes, dus al met al gaat het hier hartstikke goed. Na anderhalve maand voel ik me hier echt thuis.

Lieve mensen, geniet van de bruine bladeren prut in Nederland. Ik mis jullie wel af en toe hoor.

Liefs, Josefien

PS: Ik ben al een paar stapjes dichter bij foto's plaatsen. Misschien gaat het lukken!

Reacties

Reacties

Linda sier

Lieve Josefien wat n feest weer n blog van jou het lijkt wel een kort verhaal zo knap hoe je al die details verwerkt in je verhaal! En dat je het zo naar je zin hebt. ?

eh…je vader?

Goed verhaal Josefien! En wat blijf je toch positief! Knap! Ik schoot in de lach over je beschrijving van de Mac Donalds' ervaring. Tsja…En toch blijven het populaire restaurants. Zouden de meeste mensen van het eten van afval houden? Wij missen jou ook, hoor.
Liefs van je
Flip

Jonathan

Toch wel heel fijn om te lezen dat je iets van me hebt geleerd: kleine mensenbeesten van kussenglijbanen af laten glijden en ze door de kamer smijten!!! lekker bezig!

Eva

Hey Jo! Prima verhaal weer. Nu heb je mij wat geleerd met Canadese Thanksgiving! Ik heb nu trek in zo'n maal! Maar vertel even over school: zijn de extra curricular activities leuk? Sportwedstrijden, clubs, en natuurlijk binnenkort Halloween feestjes. Ga je langs de deuren met de kids? En geven ze een leuk schoolfeest ofzo? Hier is het vandaag maar weer eens 24 graden. Er liggen gele bladeren, maar het heeft al 2 weken niet geregend, dus de prut is er nog niet. Er zullen binnenkort wel weer veel fietsers uit gaan glijden denk ik, maar dan moet het maar eens echt herfst worden. Global warming hiero. Nou mop, enjoy and keep us posted. X

Jos

Leuk verhaal Josefien en weer wat bijgeleerd. Her is hier mog zomerachtig hoor. Afgelopen weekend nog lekker in de Noirdzee gezwommen., maar de blaadjes beginnen nu wel te kleuren.
Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Groetjos

Renske

Lieve Fien, wat een fijn verhaal weer. Maar dat wist je al :) Vandaag zelfs sneeuw en hagel appte je, dus kom maar door met die foto's! Zeg Eva - jij weet alles - is squash niet hetzelfde als pompoen? Geniet van al het moois daar Fientje, xx

Marco

Hahaha, erg leuk geschreven Josefien. Kan het wel 50x zeggen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

Elaine, dob

Stuurde een heel verhaal, maar problemen met verzenden.
Ik ga het opnieuw proberen

Elaine

2e keer ook mislukt.
Ik ga wel mailen.

Marijtje

Hoi Josefien, ik moest aan je denken... het einde is alweer bijna in zicht daar, dat zal gek voor je zijn! Amsterdam is deze week nat en donker, vanavond hebben we Sint maarten gelopen dus dat was ook wel weer gezellig. Liefs van ons vijven, geniet nog even daar! Marijtje Erik Tommy Lis en Charlie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active